Stephanie Meyer: Breaking dawn

2009.01.11. 19:36

 "When you loved the one who was killing you, it left you no options. How could you run, how could you fight, when doing so would hurt that beloved one? If your life was all you had to give, how could you not give it? If it was someone you truly loved?"

 

Stephenie Meyer Twilight-sorozata világszerte nagy sikerre tett szert, és lassanként ideért hozzánk is. (Komolyan ilyen messze vagyunk az angolszász világtól, hogy évekbe telik egy ekkora sikerkönyvnek (is) eljutnia hozzánk?)

 Az első három kötetet én még 2008 tavaszán olvastam, angolul. Ha az ember sok kritikát olvas ezekről a könyvekről,  azt veszi észre, hogy két csoportra osztlanak az emberek: azokra, akik feltétel nélkül lelkesednek érte és azokra, akik fanyalognak, sorolják a hibáit, és silány irománynak tartják. Azt hiszem, én valahol a kettő között vagyok. Szerintem is sok hibája van, lehetett volna mit csiszolni rajtuk, de maga a történet megfogott, és szinte egyszuszra olvastam végig a három könyvet. Én úgy látom, Meyer sokat fejlődött az egyes kötetek közt. A legjobban a harmadik, az Eclipse tetszett nekem, azt tavaly kétszer is újraolvastam.

Meyer elkezdte megírni a történetet Edward szemszögéből is, (Midnight Sun a címe) ami, még mielőtt kész lett volna, kiszivárgott, majd Meyer a saját honlapjára is feltette a szöveget (innen lehet letölteni). Aki olvasta a Twilight-ot, annak érdemes ezt is elolvasnia. Remélem, egyszer befejezi az írónő, mert igazán jó, talán még jobb, mint az Alkonyat.

 Aztán 2008 augusztusában megjelent a negyedik könyv, a Breaking Dawn. Ez az a könyv, amit kár volt megírni. Mindenki jobban járt volna, ha az írónő lezárja a sorozatot a harmadikkal.

!!!!! Csak az kattintson tovább, aki már olvasta a könyvet!!!!

Igazán vártam ezt a kötetet, hiszen Bella végre ebben változik át vámpírrá, és úgy gondoltam, ebből sok humoros szituáció fog adódni. Hát nem ez történt.

A könyv Edward és Bella esküvőjével indul. Ami szörnyen idealizált és nyálas és unalmas! Talán Meyer kislánykori álmait látjuk viszont a tökéletes esküvőről a tökéletes vőlegénnyel, aztán meg a tökéletes nászúttal. Mindenesetre ez még egy lányregényben is túl csöpögős, nemhogy egy vámpírokról szóló könyben.

Aztán Bella terhes lesz. Na, ennél a fordulatnál muszáj volt pár napra abba hagynom az olvasást, annyira nem ideillő és fantáziátlan. Majd megszületik Renesmee (ilyen idióta nevet!!). Meyer próbálja elhitetni az olvasóval, hogy milyen csodálatos és szeretnivaló ez a gyerek, de nem sok sikerrel. Én egész végig kifejezetten ellenszenvesnek találtam. A könyv végén van némi konfliktus, a Volturi (vajon hogy fogják hívni őket a fordításban?) megpróbálja a gyereket megölni, de ebből is hiányzik az igazi feszültség, inkább úgy tűnik, mintha csak azért került volna a könyvbe, hogy még egy kicsit hosszabb legyen. Plusz a megoldása is béna és (megintcsak) fantáziátlan.

De azért vannak benne jó részek is, amiből kitűnik, hogy ugyanaz írta ezt is, mint az első hármat. Vannak kis humoros szituációk, vicces beszólások. És van az a rész, amit Jacob szemszögéből látunk. Végre kicsit beleláthatunk az ő fejébe is, ami az igazat megvallva sokkal érdekesebb, mint Bella kommentjei. Én a többi részben is jobban kedveltem Jacobot Edwardnál. Utóbbi ugyanis már annyira tökéletes, hogy személyisége se nagyon van. Jacob viszont igazán emberi, tele hibákkal, emiatt sokkal valóságosabb, szerethetőbb. Reménykedtem, hogy az ő számára is lesz "happy ending". De (legalábbis szerintem) ami a vége lett, az nemigazán nevezhető annak.

 

4/10

Az írónő honlapja

 

Atom Books, 2008                                                                                                                    768 oldal                                                                                                                                 3990 Ft

A bejegyzés trackback címe:

https://bookworm.blog.hu/api/trackback/id/tr30869789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

volturi 2009.09.27. 01:35:21

Kedves katacs(?)!
Nos, én most fejeztem be ezt az ominozus csöpögős 4.-t. Bevallom, nem igazán értelek...egy XXI.sz.-i Rómeó és Júliában miért számítottál viccekre és gag-ekre? Pontosan annyi humor volt benne, ami szükséges és egyensúlyban van a történésekkel? Másrészt mit vártál egy vámpírtól? Hogy ugyanolyan ügyetlen lesz mint emberként? Vicc! Ezt már az első három könyvből is kitapasztalhattad volna? Bocs a felháborodásomért véleményeddel kapcsolatban, de azt hiszem vagy a fantáziád (lsd. Renesmee) vagy az angol tudásod hiányos... és tényleg nagyon-nagyon bocsánat a sértegetésért. Egy valamiban azonban igazat tudok Neked adni: tényleg nincs vége, de azt hiszem ez az amit már az olvasó fantáziájára kellene bízni és valóban nem folytatni a történetet.-Az eredeti Rómeó és Júlia sem happy endinggel zárult. MÉG VALAMI: EZ AZ IRKAFIRKA és pedig már nem tini vagyok, hanem anya...talán ezért is látom másként a dolgokat mint Te

Huuh 2009.12.30. 07:48:50

katacs!
Nem osztom véleményed.
A saga a maga műfajában ott van ,ahol lennie kell.A negyedik rész is remek ,sőt ,nekem lehet ez fog a legjobban tetszeni magyarul is, ha megjelenik végre.
Talán kicsit papucs Edward benne ,de ettől érzi az ember varázsosnak,illetve ettől is.
Van tökéletes esküvő,és van elsöprő szerelem ebben hinni kell ,mert az élet nem ér enélkül a pár csepp méz nélkül fabatkát sem ..
Meyer remekül aknázta ki az emberek ,főleg a nőivarúak igényeit,vágyait.
Egy mese,egy kis ábrándozás, mindig kell!Szebbek lesznek a hétköznapjaink ,főleg ha helyén kezeljük a dolgokat.
Mellesleg ez nem Tomas Mann,nem is vártam akkora magasságokat és mélységeket,de ez is jó benne .Egyszerűen csak olvasni kell ,és elvisz Edwarék világába egy Last minute utazásra.
Sztem. varázsos hely.

Timberke 2010.01.07. 10:41:31

Na, nem kaptam nagy kedvet a negyedik részhez. Kimondottan utálom, amikor az író az olvasó fantáziájára bízza a befejezést. Hiányérzettel letenni egy könyvet...paff. Az Alkonyatot együltő helyemben olvastam végig, annak ellenére, hogy a szöveg sokszor közhelyes,mert a történet viszont jó és a kiváncsiság hajtja előre az embert. Ellenben a másodikkal már csigalépésben haladok. Az agyamra megy ez a sok tökörészés, ismételgetés, hogy ki kinek nem elég jó, ki kitől mit nem akar elvenni, ki kinek jelenti az életét. Az Edward-féle mártírkodás meg kimondottan idegesítő. Bevallom, előreolvastam, így talán lesz türelmem ténylegesen is elolvasni a könyveket. Szép lassan. A filmet nem is tudom, szeretném e megnézni. Egy előnye már biztosnak látszik, az, hogy rövidebbek, mint a könyvek. Bár nem bántam volna, ha mondjuk Peter Jackson rendezi őket. :-)

Timberke 2010.01.07. 10:43:21

Egyénként azt hittem, hogy a vámpírok "természetes úton" nem tudnak szaporodni! :-D

lisa97 2010.03.19. 10:44:02

Katacs!
előre is sorry a leoltásért :)
én baromira nem értek veled egyet.
szentem nagyon érzelemdús és magával ragadó lett a breaking dawn is. Nagyon ott van. Bella és Edward igaz szerelmének kibontakozását írja le, ami egyszerűen magával ragadja az embert egy fantasztikus,romantikus világba.külön tetszett, hogy a nászúton(jó rész volt:P)végre megtörtént az a bizonyos dolog amit valószinűleg minden egyes olvasó úgy várt. ;) A két főszereplő végre levetkőzi kétségeit(meg még mást is :P), és beindul a forró romantika.
nekem nagyon tetszett mindegyik könyv, és semmi hibát nem találtam bennük! :)

bad_cat 2010.03.23. 19:06:34

sziasztok!

a 4. részt hol lehet olvasni magyarul? mármint ezen a mediafire-n kívül,mert nekem az nem jó :s

niki100 2010.09.14. 18:21:31

Mikor kezembe emeltem a könyvet azt gondoltam vajon izgalmass lesz?vagy majd azt gondolom talán nem kellett volna?ki tudja...D mikor már el olvastam és az utolsó soroknál jártam elgondolkozatm rajta hogy tovább olvassam e vagy inkább le tegyem e.De tovább olvastam és mikor végetzem azt gondoltam hogy a könyv olvasása elött hogy is tudtam olyanra gondolni hogy "talán nem kelett volna"!!!!!!!!És mikor fel kaptam a fejem belegondoltam hogy talán téleg igaz az az utolsó szó a könyv végén "VÉGE"de talán nem muszály hogy vége legyen....Ez elgondolkodtató.....Köszönöm!
süti beállítások módosítása